Jdi na obsah Jdi na menu
 


Zásady dietního vaření

31. 12. 2006

Zásady dietního vaření

těstovinyZa nejvhodnější způsob tepelné úpravy pokrmů je považováno dušení, vaření, vaření v páře a ohřev v mikrovlnné troubě.

Smažení, grilování na dřevěném uhlí a pečení patří ze zdravotního hlediska k méně vhodným tepelným úpravám pokrmů. Důvodem je, že při nich mohou vznikat v pokrmech škodlivé chemické látky. Smažené pokrmy navíc obsahují velké množství tuku a jsou proto zcela nevhodné pro dietní režimy.

Vhodná tepelná úprava má zajistit:

  • dietetické požadavky pokrmu,
  • zachování co možná nejvyšší biologické hodnoty pokrmu (z hlediska obsahu vitamínů, minerálních látek, esenciálních mastných kyselin a aminokyselin),
  • inaktivaci nebo alespoň co největší snížení počtu nežádoucích mikroorganismů,
  • minimalizaci vzniku nebezpečných chemických látek vznikajících při tepelné úpravě pokrmů (např. polycyklické aromatické uhlovodíky, nitrosaminy).

Pokud se zaměříme na zásady vaření z pohledu prevence nadváhy a obezity, je nutné opět zdůraznit nevhodnost nadměrného užívání tuků. Tuk ve srovnání s bílkovinami a sacharidy totiž poskytuje dvojnásobek energie – 1 g tuku představuje 37 kJ, 1 g bílkoviny nebo sacharidu jen 17 kJ. Oblíbenost tučných pokrmů je dána tím, že tuk dodává pokrmům „plnost“ a texturu, tučné zkrátka chutná.

Tuky přijímáme ve dvou formách – skryté formě v potravinách a ve formě volné, což je tuk používaný na přípravu jídel nebo na mazání. Skrytý tuk je velmi zrádný, velké množství jej najdeme v tučném mase, sýrech, uzeninách.

Z těchto skupin potravin bychom měli raději vybírat polotučné mléčné výrobky, sýry do 30 % tuku v sušině, libové maso s preferencí bílého masa a ryb a uzeninám se raději vyhýbat. Pro snížení obsahu tuku je vhodné odstraňovat všechen viditelný tuk a hotové pokrmy již nepřimašťovat.

Viditelný tuk můžeme velmi snadno omezit tím, že budeme namísto másla raději preferovat tvarohové pomazánky, pomazánková másla nebo tuky se sníženým obsahem tuku. Důležité je také složení tuků – ze zdravotního hlediska jsou vhodnější rostlinné tuky, které jsou složené z nenasycených mastných kyselin.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář